Konkurrenssituationen på den svenska casinomarknaden är helt klart ganska tuff. Det finns redan nu ett stort antal olika nätcasinon, och flera nya öppnar varje år. Så hur lyckas man egentligen sticka ut?
Det finns förstås många olika sätt, varav vissa man ser oftare än andra. I denna artikel kommer vi att diskutera några av de vanligaste metoderna och ge exempel på hur casinon bär sig åt för att fånga spelarnas intresse.
Marknadsföring i TV, radio och sociala medier
Marknadsföring är viktigt inom alla branscher, och spelbranschen är inget undantag. Casinon rullar regelbundet ut reklamer i alla möjliga typer av medier – du har säkert sett en eller annan på TV eller hört någon på radion.
I takt med att sociala medier blivit mer populära så har spelreklam också börjat dyka upp i dem. När nya kanaler växer fram och fångar människors uppmärksamhet är det förstås viktigt att synas i dem för att nå ut.
Det går dock inte att marknadsföra ett casino hur som helst i Sverige. Då det handlar om spel med riktiga pengar så finns det regler man måste förhålla sig till, varav en av de viktigaste är att spelreklam måste vara måttlig. Spelbolag som misslyckas med att följa reglerna riskerar att få varningar från Spelinspektionen och kan bli skyldiga att betala en sanktionsavgift.
När det handlar om att höra av sig till redan existerande kunder så är e-post och SMS också vanliga marknadsföringskanaler för casinon. För att få göra utskick via dessa medier krävs det att man fått en kunds samtycke, så det är inget som kan göras på måfå.
Sökmotoroptimering och affiliatemarknadsföring
Man skulle kunna säga att marknadsföringsmetoderna här ovanför är ganska klassiska. Men sedan finns det också mer tekniska metoder, som faktiskt är väldigt viktiga inom casinovärlden.
En sådan är sökmotoroptimering (SEO). Det handlar om att synas så högt upp som möjligt i resultaten när användare söker på ett visst ord i Google eller andra sökmotorer. Ett casino skulle exempelvis kunna få mycket trafik på att vara det första resultatet som dyker upp vid en sökning på “svenskt casino”.
Det finns olika metoder man kan använda för att uppnå detta. De flesta spelbolagen har faktiskt en avdelning som är helt och hållet fokuserad på sökmotoroptimering och relaterade områden.
Affiliatemarknadsföring är också en viktig trafikkälla för casinon. I detta sammanhang är en affiliate någon som marknadsför casinot och får en provision för varje ny kund de skickar till dem. Detta kan exempelvis ske via jämförelsesidor på nätet och bloggar, men även i sociala medier.
Bonusar och bekvämlighet är vanliga lockbeten
Vi har pratat om vilka kanaler nätcasinon använder för att marknadsföra sig, men vad är det de säljer in till spelarna i sin reklam? Här finns det några saker som är lite extra vanliga – låt oss titta på dem en åt gången.
Bonusar
Om du brukar söka efter bonusar när du ska börja spela på ett nytt casino så är du verkligen inte ensam. Bonus är ett av de starkaste verktygen som finns att tillgå för casinon som vill knyta till sig nya spelare.
Därför är detta ofta en av fokuspunkterna när casinon gör reklam. Då många casinon med svensk licens är ganska snarlika så kan en unik bonus vara det som verkligen får ett alternativ att särskilja sig från andra i spelarnas ögon.
Bekvämlighet
Något annat som många spelare värderar högt nuförtiden är en bekväm upplevelse när de spelar. Man har blivit van vid att kunna spela utan kontoregistrering, göra insättningar direkt från mobilen och så vidare.
Det kan därför vara gynnsamt för casinon att trycka på dessa punkter redan från start i sin marknadsföring. Om man exempelvis erbjuder inloggning via BankID så kan det vara en bra sak att kommunicera till potentiella nya spelare.
Sammanfattning
Marknadsföring är en enormt viktig del av att driva ett företag. Så är det även inom spelbranschen, och det är därför spelbolag så ofta syns i olika medier och på olika platser online.
Branschen har speciella regler, och alla casinon som vill marknadsföra sig måste anpassa sig efter dessa. Det gäller också att sälja in sig starkt – för många är vägen till detta att lyfta fram sina bonuserbjudanden och/eller sälja in en bekväm användarupplevelse!